Jannegé de Keuning – Vedder had een vaste kantoorbaan bij een bedrijf waar ze het prima naar haar zin had, toen haar moeder Loek Vedder zich liet ontvallen dat zij wilde stoppen met was,- strijk en stoomservice LOCO. “Of ik het niet wilde overnemen, anders trok ze de stekker eruit”, blikt de Weespse terug. “Mijn moeder heeft LOCO 25 jaar gerund en had een mooie klantenkring opgebouwd. Maar ze is inmiddels in de zestig en wilde het graag wat rustiger aan gaan doen.”

Loslaten

Ze heeft er best even over moeten nadenken, zegt Jannegé: “Ik had een vaste baan, een vast inkomen. Het was eng om dat los te laten. En ik wist toen ook nog niet dat de coronacrisis eraan kwam”. Toch besloot de Weespse ervoor te gaan en daar heeft ze geen spijt van. “Ik heb veel vrijheid en kan mijn eigen tijd indelen. Dat bevalt me heel goed.”

‘Veel mensen gingen thuis werken en deden de was er zelf wel even tussendoor’

Jannegé was net lekker op weg toen het coronavirus Nederland bereikte: “Dat heeft er wel ingehakt. Veel mensen gingen thuiswerken en deden de was tussendoor. En weer anderen vonden het niet prettig vonden om hun wasgoed uit handen te geven.” Inmiddels begint het weer aan te trekken: “En ik heb aan het coronavirus ook een mooie, nieuwe klant overgehouden: een restaurant, dat de tijdens de eerste horecasluiting niet meer bij terecht kon bij hun vertrouwde wasserij, maar wel wasgoed had omdat ze op bezorgen waren overgestapt”.

Drukke gezinnen

De klanten van Jannegé lopen zeer uiteen: van gezinnen met overvolle agenda’s en broze ouderen tot restaurants en B&B’s. Ze haalt de was overal zelf op en brengt het op de afgesproken dag weer frisgewassen en gladgestreken terug. Ook biedt ze een stoomservice aan, maar dat besteedt ze uit: “Nee, ik heb geen stoominstallatie thuis, dat zou te gek worden. Maar als extra service kan ik wel kleding laten stomen, zodat mijn klanten alle was bij mij kunnen onderbrengen en niet voor hun stoomgoed alsnog zelf op pad moeten.”